Na osnovu člana 201. Zakona o planiranju i izgradnji („Sl. glasnik RS“, br. 72/09, 81/09-ispr., 64/10-US, 24/11, 121/12, 42/13-US, 50/13-US, 98/13-US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19-dr.zak., 9/20, 52/21 i 62/23), ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture doneo je novi Pravilnik o uređivanju, upravljanju, odlaganju i deponovanju građevinskog otpada u toku izvođenja radova (objavljen u „Sl. glasniku RS“, br. 81/24 od 10.10.2024. god.), koji je u primeni od 18.10.2024. god.
Ovaj pravilnik propisuje da Plan upravljanja građevinskim otpadom u toku izvođenja radova na izgradnji objekta, odnosno na rušenju, odnosno uklanjanju objekta, odnosno dela objekta sačinjava vlasnik građevinskog otpada, odnosno lice na koje je vlasnik ugovorom preneo vlasništvo nad građevinskim otpadom.
Plan upravljanja građevinskim otpadom sačinjava se u toku izvođenja radova, kada se radovi izvode na objektima kategorije B, V i G, određenih podzakonskim aktom kojim se propisuje klasifikacija objekata.
Plan upravljanja građevinskim otpadom u toku izvođenja radova sačinjava se u skladu sa podzakonskim propisom kojim se uređuje upravljanje otpadom od građenja i rušenja.
Uz zahtev za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli, posebnoj dozvoli za izvođenje pripremnih radova, privremenoj dozvoli, rešenja o odobrenju za izvođenje radova, kao i rešenja o rušenju, odnosno uklanjanju objekta, odnosno dela objekta, prilaže se i rešenje o saglasnosti na plan upravljanja građevinskim otpadom u toku izvođenja radova, koje je pribavljeno u skladu sa podzakonskim propisom kojim se uređuje upravljanje otpadom od građenja i rušenja, izvan objedinjene procedure propisane Zakonom o planiranju i izgradnji.
Vlasnik objekta pre početka izvođenja radova na uklanjanju objekta ili dela objekta pisanim putem obaveštava, odnosno upoznaje izvođača radova sa opštim podacima o objektu koji se ruši, vrsti materijala od kojih je sagrađen, vremenu izgradnje objekta i drugim podacima koji su relevantni za postupanje sa građevinskim otpadom koji nastane rušenjem objekta, u cilju sačinjavanja plana upravljanja građevinskim otpadom. Na osnovu navedenih podataka i neposrednog uvida i ekspertize, izvođač radova sačinjava plan upravljanja otpadom u toku izvođenja radova na rušenju, odnosno uklanjanju objekta, odnosno dela objekta.
Uz zahtev za izdavanje dozvole o rušenju, odnosno uklanjanju objekta, odnosno dela objekta, investitor prilaže i rešenje o saglasnosti na plan upravljanja građevinskim otpadom u toku izvođenja radova na rušenju, odnosno uklanjanju objekta, odnosno dela objekta.
Investitor, odnosno lice u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji, izvođaču radova dostavlja plan upravljanja građevinskim otpadom u toku izvođenja radova na izgradnji objekta, odnosno na rušenju, odnosno uklanjanju objekta, odnosno dela objekta, sa rešenjem o saglasnosti nadležnog organa.
Odgovorni izvođač radova upisuje odgovarajuće podatke iz plana upravljanja građevinskim otpadom u toku izvođenja radova na izgradnji objekta, odnosno na rušenju, odnosno uklanjanju objekta, odnosno dela objekta u građevinski dnevnik, u skladu sa odredbama podzakonskog akta kojim se uređuje sadržina i način vođenja građevinskog dnevnika.
Razvrstavanje, sakupljanje, skladištenje, evidenciju, transport i deponovanje građevinskog otpada organizuje vlasnik građevinskog otpada, odnosno lice određeno Zakonom o planiranju i izgradnji, u skladu sa propisima kojim se uređuje upravljanje otpadom od građenja i rušenja.
Kako propisuje predmetni Pravilnik, fizička i pravna lica - investitor, izvođač radova, odgovorni izvođač radova, vlasnik građevinskog otpada, kao i lice određeno Zakonom o planiranju i izgradnji, treba da usklade svje poslovanje sa odredbama ovog Pravilnika u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika, tj. do 18. aprila 2024. god.
Detaljnije na ovu temu, pisaćemo u narednom broju našeg stručnog časopisa „Sve inspekcije na dlanu“ - saznajte više o ovom časopisu klikom na ovaj link.