Novi Zakon o zaštiti potrošača („Sl. glasnik RS“, br. 88/21 - u daljem tekstu: Zakon), stupio je na snagu 19.9.2021. god., s tim što se primenjuje od 20. decembra 2021. god., osim odredaba o vansudskom rešavanju sporova koje se primenjuju počev od 20. marta 2022. god.
Danom početka primene ovog Zakona prestaje da važi Zakon o zaštiti potrošača („Sl. glasnik RS“, br. 62/14, 6/16-dr.zak. i 44/18-dr.zak.).
Sledeći Strategiju zaštite potrošača za period od 2019-2024. god. („Sl. glasnik RS“, br. 93/19), koja je doneta sa ciljem daljeg razvoja zakonskog i institicionalnog okvira u ovoj oblasti, novi Zakon treba da obezbedi visok nivo zaštite potrošača. Novine koje Zakon donosi usmerene su na instrumente i načine ostvarivanja prava potrošača, uključujući vansudsko rešavanje sporova, obaveze trgovaca u odnosu na potrošače i druga pitanja od značaja za položaj i zaštitu potrošača.
U našim stručnim časopisima – „Računovodstvo i porezi“ i „Sve inspekcije na dlanu“ (već od januarskih izdanja) objavićemo detaljan tekst – Komentar ovog novog Zakona u kojem naša stručna saradnica za oblast tržišnog nadzora, daje objašnjenja o primeni odredaba ovog zakona, sa ukazivanjem na novine u odnosu na dosadašnje propise.
Neke od bitnih oblasti koje će u tom tekstu biti obrađene, radi razumevanja onoga što je propisano, odnose se npr. na definicije potrošača i trgovca, zatim na obaveze trgovaca u pogledu informisanja potrošača, isticanja cena, izdavanja računa, kao i na kodeks dobre poslovne prakse, izlaganje robe, tačne mere, isticanje prodajnih podsticaja, promotivne i nagradne igre, nadmetanja i specijalne ponude, i dr.
Naročito ćemo ukazati na oblike nepoštene poslovne prakse, kao što su obmanjujuća poslovna praksa i nasrtljiva poslovna praksa, objasniti šta se smatra danom plaćanja, objasniti obaveze trgovaca koje se odnose na obaveštavanje potrošača, zaštitu maloletnih lica, oglašavanje, slanje nenaručene robe, zabranu naplate određenih troškova, i dr.
Pored pojma ugovora o prodaji, značenja pojma robe, Zakon definiše i pojam ugovora na daljinu, ugovora koji se zaključuju izvan poslovnih prostorija i druge pojmove koji su značajni za zaštitu interesa potrošača, a koji će u predmetnom tekstu biti posebno objašnjeni.
________________________________________________
PAŽNJA!
Novim Zakonom propisano je više prekršaja za koje su utvrđene novčane kazne, o čemu ćemo detaljno pisati u navedenim izdanjima
Ovoga puta, izdvajamo npr. samo neke od 60 prekršaja u vezi sa obavezama trgovaca i povredom prava potrošača, npr. (iz čl. 187. st. 1. tač. 1)-5) i st. 2. i 3. Zakona):
novčanom kaznom u iznosu od 300.000 do 2.000.000 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
● ne istakne cenu na stolovima u ugostiteljskom objektu za pružanje usluga ishrane i pića ili ne preda cenovnik svakom potrošaču pre prijema porudžbine, a na zahtev potrošača i prilikom plaćanja, odnosno ako cenovnik hrane i pića ne istakne na ulazu u ugostiteljski objekat koji pruža uslugu ishrane i pića;
● obavlja nepoštenu poslovnu praksu prema potrošaču;
● obmanjuje potrošača;
● obavlja nasrtljivu poslovnu praksu;
● ne isporuči robu potrošaču u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora na daljinu i ugovora koji se zaključuje izvan poslovnih prostorija, ako nije drugačije ugovoreno.
Za navedene radnje kazniće se fizičko lice ili odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 din., a preduzetnik novčanom kaznom od 50.000 do 500.000 din.
Pored navedenog, članom 188. Zakona, propisane su i fiksne novčane kazne od 50.000 din. za 33 prekršaja pravnog lica, kao i kazna od 8.000 din. za odgovorno lice u pravnom licu, a za preduzetnika novčana kazna od 30.000 din.
________________________________________________________________
2017. Sva prava zadržana. RezonSrbija.rs
Member of Radika Verlag