• Jan. 28
  • 23:52

Udruženje „Prava revizora i računovođa Srbije“ uputilo apel Vladi Srbije

09.12.2022

Inicijativa: „Molba da se čuje glas računovođa“

 

Svim zainteresovanim licima,

Obraćamo Vam se ispred grupe građana koji su se udružili pod imenom „Prava revizora i računovođa Srbije“, u želji da se, pre svega, stručna javnost upozna sa problemima sa kojima se ovih dana susreće računovodstvena struka, kao i privrednici.

Ukazujemo da su naši brojni apeli, molbe i dopisi koje smo uputili nadležnim organima i stručnim službama, da se produži rok za upis u Registar pružalaca računovodstvenih usluga, a koji je utvrđen do 1.1.2023. godine, ostali bez uspeha. To će za posledicu, pored ostalog, imati i to da će nekoliko hiljada ljudi ostati bez posla, usled nemogućnosti da se do navedenog roka usklade sa članom 18. Zakona o računovodstvu (u daljem tekstu: Zakon). Ovaj član obavezuje pravna lica, odnosno preduzetnike koji imaju registrovanu pretežnu delatnost za pružanje računovodstvenih usluga, da usklade svoje poslovanje sa odredbama ovog zakona, što podrazumeva da se upišu u Registar pružalaca računovodstvenih usluga, a jedan od uslova za taj upis se odnosi na sertifikat o stečenom profesionalnom zvanju (koji inače, u R.Srbiji izdaju samo dve profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa). Zakon predviđa da pomenuta lica treba da imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije, koje je stečeno kod profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa.

Prema našoj statistici iz novembra meseca ove godine (7.12.2022.), od 7.322 pravnih lica i preduzetnika koji se bave ovom delatnošću, u Registar pružalaca računovodstvenih usluga upisano je 2.388 pravna lica i preduzetnika, od kojih je 22% upisanih sa stečenim zvanjem iz poslednje tri godine od kako je donet Zakon, dok je 78% upisanih sa stečenim zvanjem iz perioda 1998-2000. god. Ovo je pokazatelj da postoji problem kod usaglašavanja i rokom koji nam je za to ostavljen. Ova statistika je pokazatelj, da je većina upisanih u Registar pravo na upis i predmetne dozvole ostvarila na osnovu profesionalnih zvanja stečenih pre 20-25 godina.

Podsećamo, u periodu koji je ostavljen za usklađivanje sa Zakonom, sve nas je bitno ograničio Corona virus, naročito imajući u vidu proglašenje vanrednog stanja, policijske časove, razna ograničenja, i naravno, neizvesnost daljeg opstanka privrednih subjekata, čak i velikih, a naročito onih malih biznisa. Ipak, i u to vreme računovođe su radile. Treba imati u vidu, da su usled COVIDA-19 i termini polaganja za sticanje profesionalnih zvanja bili otkazivani, pomerani, a realno ih je bilo dva puta godišnje, što svakako nije dovoljno.

Novim Zakonom o računovodstvu je trebalo urediti struku, a efekat je suprotan. Ponovićemo jedan od uslova upisa: „da ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije, koje je stečeno kod profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa“. Da li je svrsishodno propisati da jedan čovek u agenciji koja se bavi pružanjem računovodstvenih usluga treba da bude odgovoran za stotine finansijskih izveštaja koje ta agencija sastavlja svojim klijentima? Koliko je to realno i koliko se time ugrožava opstanak malih, porodičnih agencija, dok se favorizuju one agencije koje, samo na osnovu jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem, sastavljaju „ispravan i kvalitetan“ finansijski izveštaj, što bi trebalo da bude cilj Zakona.

Napominjemo, i mi se slažemo sa potrebom uvođenja reda u struku, ali uz realne rokove za usklađivanje sa propisanim. Takođe, s tim u vezi imamo i podršku kolega koji su već upisani u pomenuti Registar.

Potrebu za produžetkom roka za usklađivanje potkrepili bismo sledećim činjenicama sa kojima su suočeni svi privredni subjekti u Srbiji, i to:

1. brzi rast tekuće inflacije u prethodnom periodu, uz sigurna, najavljena dalja poskupljenja (pre svega električne energije od 10-11%, ali i drugih energenata), što uključuje i rast cena materijala i drugih inputa (uključujući i zarade zaposlenih) u procese proizvodnje, odnosno u pružanje usluga - dakle, i usluge računovođa;

2. obaveza prelaska na E-fakture od 1.1.2023. god. za sve subjekte privatnog sektora (obveznike PDV-a), što stvara velike probleme, troškove i reorganizaciju posla kod većine privrednih subjekata;

3. nedovoljan broj računovodstvenih agencija.

Sve ovo će za posledicu imati značajno povećanje troškova poslovanja za SVE privredne subjekte, a pre svega za mala i mikro pravna lica, čiji će opstanak ozbiljno biti doveden u pitanje. S druge strane, to će značiti smanjenje broja poreskih obveznika, te smatramo da bi ovo imalo negativne posledice i po Državu.

S obzirom na to da nadležni za sada nemaju razumevanja, prinuđeni smo da o tome obavestimo javnost, kao i da upoznamo privrednike sa kojim problemima se srećemo, jer su vezani i za njihov napredak. Najavljujemo mirne proteste i šetnje u drugoj polovini decembra.

Molimo Vas da nas podržite.

Hvala unapred!

 

grupa građana „Prava revizora i računovođa Srbije“

 

  • Kontakt podaci
  • Rezon Media Grup
  • Loznička 2, 11000 Beograd
  • +381 11 244 34 01
  • +381 11 244 91 46
  • info@rezon.rs
  • Instagram
  •  
  • Rezon Bulgaria
  • Rezon Romania

Dizajn i izrada sajta Creative Web

2017. Sva prava zadržana. RezonSrbija.rs
Member of Radika Verlag

Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.