Udruženje „Prava revizora i računovođa Srbije“ uputilo apel Vladi Srbije

09.12.2022

Inicijativa: „Molba da se čuje glas računovođa“

 

Svim zainteresovanim licima,

Obraćamo Vam se ispred grupe građana koji su se udružili pod imenom „Prava revizora i računovođa Srbije“, u želji da se, pre svega, stručna javnost upozna sa problemima sa kojima se ovih dana susreće računovodstvena struka, kao i privrednici.

Ukazujemo da su naši brojni apeli, molbe i dopisi koje smo uputili nadležnim organima i stručnim službama, da se produži rok za upis u Registar pružalaca računovodstvenih usluga, a koji je utvrđen do 1.1.2023. godine, ostali bez uspeha. To će za posledicu, pored ostalog, imati i to da će nekoliko hiljada ljudi ostati bez posla, usled nemogućnosti da se do navedenog roka usklade sa članom 18. Zakona o računovodstvu (u daljem tekstu: Zakon). Ovaj član obavezuje pravna lica, odnosno preduzetnike koji imaju registrovanu pretežnu delatnost za pružanje računovodstvenih usluga, da usklade svoje poslovanje sa odredbama ovog zakona, što podrazumeva da se upišu u Registar pružalaca računovodstvenih usluga, a jedan od uslova za taj upis se odnosi na sertifikat o stečenom profesionalnom zvanju (koji inače, u R.Srbiji izdaju samo dve profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa). Zakon predviđa da pomenuta lica treba da imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije, koje je stečeno kod profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa.

Prema našoj statistici iz novembra meseca ove godine (7.12.2022.), od 7.322 pravnih lica i preduzetnika koji se bave ovom delatnošću, u Registar pružalaca računovodstvenih usluga upisano je 2.388 pravna lica i preduzetnika, od kojih je 22% upisanih sa stečenim zvanjem iz poslednje tri godine od kako je donet Zakon, dok je 78% upisanih sa stečenim zvanjem iz perioda 1998-2000. god. Ovo je pokazatelj da postoji problem kod usaglašavanja i rokom koji nam je za to ostavljen. Ova statistika je pokazatelj, da je većina upisanih u Registar pravo na upis i predmetne dozvole ostvarila na osnovu profesionalnih zvanja stečenih pre 20-25 godina.

Podsećamo, u periodu koji je ostavljen za usklađivanje sa Zakonom, sve nas je bitno ograničio Corona virus, naročito imajući u vidu proglašenje vanrednog stanja, policijske časove, razna ograničenja, i naravno, neizvesnost daljeg opstanka privrednih subjekata, čak i velikih, a naročito onih malih biznisa. Ipak, i u to vreme računovođe su radile. Treba imati u vidu, da su usled COVIDA-19 i termini polaganja za sticanje profesionalnih zvanja bili otkazivani, pomerani, a realno ih je bilo dva puta godišnje, što svakako nije dovoljno.

Novim Zakonom o računovodstvu je trebalo urediti struku, a efekat je suprotan. Ponovićemo jedan od uslova upisa: „da ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije, koje je stečeno kod profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa“. Da li je svrsishodno propisati da jedan čovek u agenciji koja se bavi pružanjem računovodstvenih usluga treba da bude odgovoran za stotine finansijskih izveštaja koje ta agencija sastavlja svojim klijentima? Koliko je to realno i koliko se time ugrožava opstanak malih, porodičnih agencija, dok se favorizuju one agencije koje, samo na osnovu jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem, sastavljaju „ispravan i kvalitetan“ finansijski izveštaj, što bi trebalo da bude cilj Zakona.

Napominjemo, i mi se slažemo sa potrebom uvođenja reda u struku, ali uz realne rokove za usklađivanje sa propisanim. Takođe, s tim u vezi imamo i podršku kolega koji su već upisani u pomenuti Registar.

Potrebu za produžetkom roka za usklađivanje potkrepili bismo sledećim činjenicama sa kojima su suočeni svi privredni subjekti u Srbiji, i to:

1. brzi rast tekuće inflacije u prethodnom periodu, uz sigurna, najavljena dalja poskupljenja (pre svega električne energije od 10-11%, ali i drugih energenata), što uključuje i rast cena materijala i drugih inputa (uključujući i zarade zaposlenih) u procese proizvodnje, odnosno u pružanje usluga - dakle, i usluge računovođa;

2. obaveza prelaska na E-fakture od 1.1.2023. god. za sve subjekte privatnog sektora (obveznike PDV-a), što stvara velike probleme, troškove i reorganizaciju posla kod većine privrednih subjekata;

3. nedovoljan broj računovodstvenih agencija.

Sve ovo će za posledicu imati značajno povećanje troškova poslovanja za SVE privredne subjekte, a pre svega za mala i mikro pravna lica, čiji će opstanak ozbiljno biti doveden u pitanje. S druge strane, to će značiti smanjenje broja poreskih obveznika, te smatramo da bi ovo imalo negativne posledice i po Državu.

S obzirom na to da nadležni za sada nemaju razumevanja, prinuđeni smo da o tome obavestimo javnost, kao i da upoznamo privrednike sa kojim problemima se srećemo, jer su vezani i za njihov napredak. Najavljujemo mirne proteste i šetnje u drugoj polovini decembra.

Molimo Vas da nas podržite.

Hvala unapred!

 

grupa građana „Prava revizora i računovođa Srbije“

 


Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.